studia pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki
Cel studiów
Uzyskany tytuł zawodowy (licencjat) daje możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.
Sylwetka absolwenta
Posiada wiedzę:
- pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną obejmującą terminologię, teorie i metodologię badań;
- na temat zasad i norm etycznych oraz społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej;
- na temat planowania i organizowania własnego rozwoju zawodowego.
W zakresie umiejętności:
- nawiązuje i podtrzymuje komunikację interpersonalną w języku ojczystym i obcym na poziomie B2;
- posługuje się warsztatem diagnostycznym;
- wyszukuje informacje korzystając z różnych źródeł, analizuje je i ocenia;
- pracuje w zespole według celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu;
- posługuje się ujęciami teoretycznymi, badawczymi i pojęciami właściwymi dla pedagogiki;
- formułuje i wyraża własne poglądy dotyczące zagadnień z zakresu pedagogiki i dyscyplin współpracujących;
- samodzielnie zdobywa i wzbogaca wiedzę oraz przekazuje ją innym;
- działa skutecznie i etycznie.
Wykazuje się kompetencjami społecznymi:
- rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego;
- samodzielnie podejmuje działania pedagogiczne i społeczne;
- podejmuje refleksję etyczną w odniesieniu do wykonywanej pracy;
- ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach pedagogicznych;
- utrzymuje i rozwija więzi społeczne.
Absolwent studiów pierwszego stopnia posiada przygotowanie pedagogiczne – teoretyczne i praktyczne (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z dnia 24 sierpnia 2017 roku), uprawniającego go, w zależności od ukończonej specjalności (zgodnie z § 19.2 ww. Rozporządzenia) do pełnienia roli zawodowej:
- nauczyciela-pedagoga w przedszkolu lub szkole podstawowej,
- nauczyciela-wychowawcy w świetlicy szkolnej (poziom szkoły podstawowej)
- nauczyciela konsultanta-promotora zdrowia (poziom szkoły podstawowej).
Absolwent po ukończeniu trzyletnich studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika jest przygotowany do pracy w różnych obszarach działalności edukacyjnej, w przedszkolach, szkołach podstawowych, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej, a także samozatrudnienia. Ważnym i znaczącym czynnikiem wzbogacającym pedagogiczne kompetencje absolwentów są specjalności, które wyraźnie konkretyzują kwalifikacje pedagogiczne i zawodowe. Szczegółowe kompetencje zawodowe absolwent uzyskuje w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Ponadto zna język na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego Rady Europy; niezależnie od specjalności ma opanowaną umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w kreowaniu i prowadzeniu procesów edukacyjnych oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Kontakt
Instytutu Nauk o Wychowaniu
Kraków, ul. Ingardena 4
telefon 12 662 65 99
telefon 12 662 66 00
inow@up.krakow.pl